Suoraan sisältöön

Animoijan ammattiin erityisoppilaitoksesta

Nora Holmberg seisoo seinän edustalla tummassa t-paidassa.Nora Holmberg on tyytyväinen opiskeluunsa erityisammattioppilaitoksessa. Hän valmistui viime vuonna mediapalveluiden toteuttajaksi Ammattiopisto Livesta (aiemmin Keskuspuiston ammattiopisto), ja hänellä on jo kokemusta alansa kesätöistä Yleisradiossa. Hän tietää, että kannattaa kertoa ADHD-diagnoosista avoimesti. Holmberg on opetellut itselleen sopivimmat työskentelytavat, jotka auttavat keskittymään.

Kesätyön lisäksi Holmberg on ollut oppimassa työpaikalla mm. Vates-säätiössä. Kesätyö ja aiemmat työharjoittelut ovat vahvistaneet hänen käsitystään omista kyvyistään ja hänelle sopivista tavoista työskennellä. Hän on huomannut, että ylimääräinen huoli työssä pärjäämisestä on turhaa.

– Pelkään alkuun, etteivät taidot riitä tai etten ole tarpeeksi hyvä. Sitten yllätyn siitä, että osaankin tehdä, hän selventää.

Nora Holmberg puhui avoimesti Ylellä ADHD-diagnoosistaan, joka voi vaikuttaa työntekoon. Tehtäviin saattaa olla vaikea keskittyä yhtäjaksoisesti ja varsinkin lounaan jälkeen ajatus alkaa harhailla. Holmberg on kuitenkin löytänyt ratkaisuja tilanteeseen. Hän esimerkiksi työstää useaa työtehtävää yhtäaikaisesti ja kuuntelee musiikkia, jolloin keskittyminen on helpompaa.

Vanhemmat kannustivat media-alalle

– Nuorempana piirsin, animoin ja tein musiikkia omaksi ilokseni. Vanhempani sanoivat, että minulle sopisi jokin luova ala, Holmberg kertoo muistellessaan ammatinvalintaansa.

– Olen yläasteelta asti sanonut, että minusta tulee animoija. Yhdessä vaiheessa tosin halusin olla lääkäri tai eläintenhoitaja, nuori nainen naurahtaa.

Peruskoulun jälkeen Holmberg pääsi kokeilemaan työtä mainostoimistossa. Työ tuntui omalta ja innosti häntä hakemaan media-alan opintoihin.

Kouluvalinta herätti kotona jonkin verran keskustelua. Perheessä pohdittiin, saako töitä huonommin, jos opiskelee ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, vaikka tutkinto ja osaamistavoitteet ovat samoja kuin yleisessä ammattioppilaitoksessa. Holmberg kertoo vanhempien suhtautuvan usein kriittisesti erityisoppilaitoksiin, vaikka nuoret saisivat niissä vaativaa erityistä tukea, jota yleisellä puolella ei saa.

– Halusin erityisoppilaitokseen, koska niissä on vähiten kiusaamista. Live oli loppujen lopuksi helppo valinta, koska siellä voi opiskella media-alan perustutkintoa ja siellä on asuntola. Olen ollut tyytyväinen, Paraisilta kotoisin oleva Holmberg toteaa.

Opiskelu ammattiopistossa on melko itsenäistä. Tarvittavat tiedot ja tehtävät annetaan etukäteen, jonka jälkeen opintoja voi suorittaa omassa tahdissa. Työssä voi oppia erimittaisia jaksoja joko yhdessä tai eri työpaikoissa.

– Alkuun oli vaikeaa, kun piti keksiä itse, missä ja mitä haluaa oppia. Aiemmin opettajat kertoivat, mitä pitää tehdä.

Koulutussopimuksella Vatesissa

Liven opettajat tukevat koulutussopimustyöpaikkojen etsimisessä. Opettaja huomasi Holmbergin nauttivan erityisesti piirtämisestä ja ehdotti hänelle vuonna 2018 koulutussopimuspaikkaa Vates-säätiössä kuvitustöiden ja graafisen suunnittelun parissa.

– Tykkäsin siitä, että sain piirtää ja pääsin kokeilemaan työtä työpaikalla. Halusin kokeilla, pääsenkö ajoissa töihin sekä nähdä, millainen olen työyhteisössä. Työskentely koululla ei tunnu samalla tavalla työnteolta.

Holmberg näkee koulutussopimuksen hyvänä väylänä tutustua oman alan työhön ja työympäristöön, verkostoitua sekä osoittaa työnantajalle omaa osaamista. Hän toivoo, että työpaikalla opiskelijalta kysytään suoraan, minkälaista tukea hän tarvitsee.

Kun niin opiskelija kuin työpaikan edustajakaan eivät pelkää ottaa asiaa esille ja tuen tarpeisiin osataan vastata, työyhteisö saa erityisoppilaitoksista innokkaita opiskelijoita, joilla on halu kehittyä.

Päällekkäiset projektit helpottavat keskittymistä

Kesäkuussa 2018 Holmberg oli yksi viidestä Ammattiopiston Liven opiskelijoista, jotka olivat kesätöissä Yle Oppimisessa. Hänellä oli kaksi omaa projektia: kiusaamista käsittelevä video ja animaatio siitä, kuinka verkkokeskustelu voi yltyä vihapuheeksi. Nora Holmberg oli innoissaan työstä ja pärjäsi siinä erinomaisesti.

Yle Oppiminen on verkkotoimitus, jossa tuotetaan sisältöä oppimiseen liittyvistä aihealueista. Sivustolta löytyy materiaalia esimerkiksi digi- ja mediataidoista, oppimistaidoista ja kielistä sekä abiturienteille suunnattu osio.

Holmberg teki animaatioita, videoeditointia ja graafista suunnittelua.

– Oli hyvä, että Nora kertoi ADHD:sta, niin osasimme huomioida sen. Hän esimerkiksi otti mielellään kaksi projektia samanaikaisesti, jolloin hän voi vaihdella työtehtäviä. Nora oli tehokas ja jälki hyvää, toteaa Holmbergin lähiesimies, tuottaja Anna-Leena Lappalainen Yleisradiosta.

Kun Holmberg sai opintonsa loppuun ja valmistui mediapalvelujen toteuttajaksi, hän muutti poikaystävän kanssa Turkuun. Oman alan töitä ei ole vielä löytynyt, mutta hän on töissä pakkaajana Sormat Oy:ssa. Holmberg pohtii myös toisen ammatin opiskelua jossain vaiheessa.

Holmbergille on kertynyt alan kokemusta koulun projektitöiden, työharjoitteluiden ja kesätöiden lisäksi omista projekteista muun muassa TunyFox-YouTube-kanavalla. Siellä hän saa tehdä juuri omantyylistään animaatiota, josta nauttii.

Nora Holmbergin TunyFox -kanava YouTubessa:

www.youtube.com – hakukenttään ”tunyfox”

Simple Share Buttons